Thursday, October 15, 2009

First year raya di perantauan - Albania

Sebelum bertolak ke Tirana, Mummy ada bgtau Aleya,"Aleya kita nak pindah dah.. Papa kena kerja di Albania.. kita akan jauh dengan mama ros (bbsitter dulu) , jauh dengan nenek n atuk.. jauh dengan Aish (cousin Aleya) then kita tak duduk puchong lagi.."sebab sebelum ni kalau tanya Aleya "Where do you stay?"..Aleya akan jawab "Puchong!".. Aleya yang tak faham aper ni pun ok aje..
Cuma yang dia tahu... bila call nenek kelantan aleya cakap.. "Nenek, Aleya nak p jauh naik aeroplane..".. dia cuma excited nak naik aeroplane je..



So masa bertolak di airport KLIA sumer org pun control aje... tp bila masing2 dah hilang dr mata baru rasa sayu.. huhuhu... jauh tuh... nak balik pun setahun sekali... tu pun kalau tak bz.. tp mummy dah nekad.. macam mana bz sekali pun kita mesti kena balik tiap tahun supaya adat dan budaya kita takkan luput dari fikiran.. sebab bila dah ke tempat orang ni macam2 dugaan datang ..



Tahun ni jugak first time kita berpuasa dan beraya di perantauan.. sayunyer rasa bila sambut raya hanya bertiga.. tapi mummy makesure tahun depan kita akan balik kampung k.. kalau tak nanti Aleya tak tahu aper tu raya.. kenapa perlu puasa sebelum sambut raya.. Ape buat kalau time raya.. sumer tu Aleya wajib tahu.. dan kita perlu kenal saudara mara kita.. sayang jangan risau mummy dgn papa akan aturkan semua tuh demi untuk masa depan anak2 mummy k..:)



So on the Hari Raya day.. kita lewat 6 jam dari Malaysia.. kita bangun awal utk skype dengan nenek dan atuk di Malaysia utk wish Selamat Hari Raya.. Seronok tgk ramai org datang beraya.. makan kuih raya tp Aleya tak tahu semua tuh lagi.. Mummy dengan papa je yang tahu.. takpe nanti sikit2 Aleya belajar k.. Tp yang paling sayu lepas je skype dengan nenek.. Aleya ckp"Mummy Aleya nak p rumah nenek..huhuhu".. sebab dia tgk cousin2 dia main kat sana.. huhu.. dia kat cni sorang2 aje.. huhuhu..
so papa pujuk Aleya "Aleya sabar k.. next year kita balik kampung k.." atleast something.. huhu
walaupun jauh dari malaysia.. rendang, kuah kacang, kuah lode n nasi impit tak mungkin mummy tak buat.. nenek JB siap pos lagi bahan2 masak sbb kat cni takde.. so inilah hasilnya...




note: sumer gambar2 ni dari blog papa.. hehehe..


No comments:

Post a Comment